Translate

Ο Τροχός του Κουκουζέλη

Ο Τροχός του Κουκουζέλη
"Ο κοπιάσας εν τούτω μάλλον ωφεληθήσεται". Στον τροχό του Ιωάννη Παπαδόπουυλου Κουκουζέλη(14ος αι.) παρουσιάζεται ο τρόπος που κινούνται οι ήχοι αλλά και πως μπλέκονται-αλληλοπροσαρμόζονται μεταξύ τους στις ίδιες χορδές στο πεντάχορδο σύστημα των πέντε ομόκεντρων κύκλων. Έτσι από τους τέσσερις ήχους και τους τέσσερις πλαγίους, βάσει των συμφωνιών τετραχόρδου και πενταχόρδου, παράγονται πολλοί συνδυασμοί και χρόες

e-Μονόχορδο

e-Μονόχορδο
Πρόγραμμα για την παρουσίαση και αναπαραγωγή των διαστημάτων της Ελληνορωμαϊκής μουσικής.
Από το Blogger.

Βιογραφικό


Γεννήθηκα στα Καμίνια του Πειραιά το 1974 και μεγάλωσα στο Ρέντη και στην Κοκκινιά.  Από τα πρώτα μου ακούσματα  στην ψαλτική ήταν ο Γεώργιος Καρακάσης που έψαλλε τότε στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη. Ο παππούς μου Κωνσταντίνος Κουβαράς ήταν συλλέκτης δίσκων γραμμοφώνου φίλος με τον γιό του σμυρνιού συνθέτη Βαγγέλη Παπάζογλου, Γιώργη Παπάζογλου. Αυτό το περιβάλλον από μικρή ηλικία έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην αγάπη μου για την μουσική. Ο πρώτος μου δάσκαλος μουσικής ήταν ο κωνσταντινουπολίτης Δημήτριος Πονηρίδης στο 14ο Γυμνάσιο Πειραιά, γιος του συνθέτη Γεωργίου Πονηρίδη. Μαθήματα ψαλτικής ξεκίνησα το 1990 με τον θείο μου Θωμά Σολδάτο. Φοίτησα στο ωδείο Νίκος Σκαλκώτας με καθηγητή τον Λυκούργο Αγγελόπουλο και το 1996-1997 πήρα το δίπλωμα βυζαντινής μουσικής με βαθμό Άριστα. Ήμουν μέλος της «Ελληνικής Βυζαντινής Χορωδίας» από το 1993 μέχρι το 1996. Την ίδια περίοδο ξεκίνησε  η γνωριμία μου με τον Δημήτριο Παπαγεωργίου και η μέχρι σήμερα συνεργασία και συμμετοχή στην χορωδία του. Χάρη στην εμπειρία του Δημήτρη και τα ακούσματα που είχε λόγω της Κωνσταντινουπολίτικης καταγωγής του και του οικογενειακού του περιβάλλοντος ξεκίνησα να προβληματίζομαι και να ερευνώ τις παραμέτρους που αποτελούν το γνήσιο πατριαρχικό και γενικά εκκλησιαστικό ύφος.

Έψαλλα στους ιερούς ναούς: 
Ζωοδόχο πηγή π. Κοκκινιάς (1992-1993), 
Ευαγγελίστρια Πειραιώς στις καθημερινές ακολουθίες (1994) και χορωδός υπό την διεύθυνση Αναστασίου Μεντάκη, 
Άγιο Ελευθέριο Καμινιών ως αριστερός ψάλτης (1996-1997), 
Αγία Τριάδα Πειραιώς στις καθημερινές ακολουθίες, με ραδιοφωνική μετάδοση στον σταθμό "Πειραϊκή Εκκλησία" (1997-2000), 
Άγιο Κωνσταντίνο Πειραιώς ως αριστερός ψάλτης (1998-2000)  με τον π. Χρήστο Χριστοδούλου και δεξιό ψάλτη τον Άρχοντα Μουσικοδιδάσκαλο της Μ.Χ.Ε. κ. Διαμαντή Μαυραγάνη, 
Αγία Σοφία επί της Διονυσίου Αρεοπαγίτου Αθηνών ως δεξιός ψάλτης (2001-2002), 
Αγίους Πάντες Κορωπίου ως δεξιός ψάλτης (2002-2004). 
Υπαπαντή του Κυρίου Πειραιώς (2006-2016) ως αριστερός ψάλτης με δεξιό τον Ευάγγελο Σφακιανάκη και συμμετοχή στην χορωδία «Φωνές ασμάτων».
Ευαγγελίστρια Πειραιώς στις καθημερινές ακολουθίες, με ραδιοφωνικές μεταδόσεις στον σταθμό "Πειραϊκή Εκκλησία" (2013-2016), 
Κοίμηση της Θεοτόκου-Άγιος Χαράλαμπος Αδάμαντας Μήλου ως δεξιός ψάλτης (Απρίλιος 2016- Ιούνιος 2018). 
Άγιοι Ανάργυροι, Μανχάταν, Νέα Υόρκη Η.Π.Α. Απρίλιος-Ιούλιος 2019
Αγία Μαρίνα Νέας Φιλαδελφείας Ιανουάριος- Σεπτέμβριος 2020
Ιερός Ναός Γεννήσεως της Θεοτόκου Σκιάθου-Παναγία η Λιμνιά Σεπτέμβριος 2020- τώρα

Έχω ψάλλει περιοδικά και σε τοπικές πανηγύρεις σε διάφορα μέρη, στην Λευκάδα, Ίο, Φολέγανδρο κλπ 

Το 1998 παρακολούθησα σεμινάριο επιμόρφωσης καθηγητών μουσικής, «Διδασκαλία του μαθήματος μουσικής στην Α/θμια και Β/θμια εκπαίδευση με σύγχρονα οπτικοακουστικά συστήματα διδασκαλίας» στο πλαίσιο της Λαϊκής Επιμόρφωσης της Νομαρχίας Πειραιά. Το σεμινάριο ήταν διάρκειας 132 ωρών και το πραγματοποίησε η καθηγήτρια μουσικής Χρυσούλα Τσιμούρη-Κατσουρού. Επίσης συμμετείχα και στην πολυφωνική  «Χορωδία Νέων Πειραϊκής Εκκλησίας» υπό την διεύθυνση της ιδίας (1997-1999).  
Συμμετείχα επίσης στις εργασίες και στην χορωδία του επί 45ετίας μαθητή και συνεργάτη του Σίμωνα Καρά, κ. Νικολάου Κλέντου(1997-2002). Επίσης έχω κάνει φωνητική στο Εθνικό Ωδείο με τον κ. Κώστα Ηλιόπουλο.
Το 2008  η γνωριμία μου με τον Γεώργιο Μιχαλάκη, μαθητή του πρωτοκανονάρχου της μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας Στυλιανού Τσολακίδη, με βοήθησε να μάθω πολλά για το ψαλτικό ύφος της Πόλης, το οποίο είχε διδαχθεί από τον δάσκαλο του. 
Από το 2011 στην πανήγυρη του Ι.Ν Υπαπαντής Πειραιώς που έψαλλα με τον δάσκαλο Άρχοντα διδάσκαλο του Αποστόλου της Μ.τ.Χ.Ε. Δημήτριο Νεραντζή ξεκίνησε μια τακτική επικοινωνία και μαθητεία. Ο κ Νεραντζής θέλει να με θεωρεί μαθητή του, γιατί όπως λέει χαρακτηριστικά γνωρίζω την δουλειά του χωρίς να έχουμε κάνει πολλά μαθήματα μαζί.
Η μαθητεία και η εργασία μου σε διαφορετικά μουσικά περιβάλλοντα και διδασκάλους με έκανε να δω τα πράγματα σφαιρικά, να ερευνήσω την μουσική κάθε φορά από διαφορετικό πρίσμα. 
Η έρευνα μου γύρω από την μουσική  βασίζεται στην παρατήρηση της διασωθείσας προφορικής παράδοσης. Έχω θίξει αρκετά μουσικά ζητήματα όπως τον θεμελιώδη ρόλο του δια τριών συστήματος, τον τριαδικό άλογο χρόνο, την αρχιτεκτονική των συστημάτων, την διπλοπαραλλαγή, τον τρόπο εφαρμογής και ορθής αντιστοίχισης της αρχαίας Ελληνικής αρμονικής με τους ήχους και τα συστήματα της σύγχρονης μουσικής μεταρρύθμισης του 1814. Για τα θέματα αυτά έχω κάνει σχετικές ανακοινώσεις σε συνέδρια και στο διαδίκτυο από το 2008 μέχρι σήμερα. 

Συμμετείχα στο συλλογικό ψαλτικομουσικολογικό έργο «Μαθηματάριον: Ἑρμηνευτικὴ καὶ Μουσικολογικὴ Σπουδή», που έγινε με την επιμέλεια και τον συντονισμό του φιλολόγου και πρωτοψάλτου κ. Κωνσταντίνου Σκαρμούτσου (έκδοσης Ι. Μ. Παρακλήτου  Ωρωπού 2017[ISBN:978-960-9626-55-2]) με ερμηνεία του μαθήματος «Ἀνέβη ὁ Θεὸς ἐν ἀλαλαγμῷ…» Μπαλασίου ἱερέως, μελέτημα -ανάλυση μαθήματος  «Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ…», Ἰωάννου τοῦ Κουκουζέλους και τα αποτελέσματα της μουσικής μου έρευνας με το άρθρο "Προσεγγίσεις σε θεωρητικά ζητήματα της εκκλησιαστικής μουσικής", .

Εκτός από την μουσική το επάγγελμα μου είναι Πληροφορικός, απόφοιτος του ΙΕΚ Όμηρος 1998-2000 με ειδικότητα «Ειδικός Εφαρμογών Πληροφορικής». Από το 1998 μέχρι σήμερα έχω εργαστεί ως προγραμματιστής και τεχνικός πληροφοριακών συστημάτων σε αρκετές εταιρείες κι έχω συμμετάσχει στην ανάπτυξη συστημάτων πληροφορικής για βιομηχανική παραγωγή (ΓΙΟΥΛΑ Α.Ε.) και εμπορικοοικονομικά προγράμματα σε Ελλάδα και εξωτερικό (Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουκρανία). Η πληροφορική με έχει βοηθήσει στην αναλυτική και με ακρίβεια μελέτη της μουσικής και στην ανάπτυξη σχετικών εφαρμογών. 

Επίσης το 2007  φοίτησα για ένα διάστημα στο τμήμα Φυσικής του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου (Εισαγωγή στις Φυσικές Επιστήμες).  

Μία από τις ασχολίες μου είναι ο αθλητισμός, κολύμβηση, τρέξιμο. Έχω τερματίσει τέσσερις αγώνες μαραθώνιου δρόμου( Κλασικός Μαραθώνιος Αθηνών , Μαραθώνιος Μέγας ΑλέξανδροςOlympus Marathon 2006 ) 

Μου αρέσει η μελέτη της ιστορίας, το κλασικό θέατρο, η ποίηση, το λαϊκό θέατρο σκιών, η όπερα, η αληθινή-ποιοτική λαϊκή μουσική(ελληνική και ξένη), ο κλασικός κινηματογράφος. Επίσης ταξιδεύω και διασκεδάζω τόσο με ελληνική αλλά και ξένη μουσική κλασική και σύγχρονη, όπως έχει πει κι ο Διονύσης Σαβόπουλος: «να γίνουμε μοντέρνοι χωρίς να χάσουμε την ψυχή μας».

Ευάγγελος Σολδάτος,
ερευνητής ψαλτικής τέχνης,
αναλυτής προγραμματιστής

6 σχόλια:

  1. Εύσημα Ευάγγελε! Συνέχισε την ευγενή προσπάθεια. Καλόν αγώνα και καλή δύναμη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ενδελεχείς και συγκροτημένες εργασίες! Άξιος και πανάξιος! Χαίρομαι, Βαγγέλή μου, που συνέβαλλα έστω και ελάχιστα στην εξέλιξή σου και στην αγάπη σου για την εκκλησίαστική μουσική. Έρρωσθε....!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εξαιρετικός μουσικός και γνωστής της παραδοσιακής ψαλτικής με ποιοτική φωνή και δημιουργικό χαρακτήρα.Η Παναγια πάντα να οδηγεί τα βήματα σου στην επιτυχία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η Σοφωτάτη Παραλλαγή Ιωάννη Πλουσιαδηνού

Η Σοφωτάτη Παραλλαγή  Ιωάννη Πλουσιαδηνού
Η Σοφωτάτη Παραλλαγή του Ιωάννη Πλουσιαδηνού(15ος αι.) είναι ο χάρτης της μουσικής μας. Περιγράφεται πως το δια τεσσάρων σύστημα συγκαθορίζει με το δια πέντε τις ονομασίες και την ποιότητα των ήχων κατά την διπλοπαραλλαγή, πως οι συμφωνίες καθορίζουν τα διαστήματα

Κανόνιο Ε.Σολδάτου Παραλλαγής

Κανόνιο Ε.Σολδάτου Παραλλαγής
Στο κανόνιο αυτό φαίνεται ο τρόπος που έλκονται και αλλάζουν θέση οι κινούμενοι φθόγγοι και πως παραλλάσσονται σε άλλους ήχους με συνδυασμό του τροχού(πενταχόρδου) και του τετραχόρδου

Περιγραφή ιστολογίου:

Στον ιστοχώρο «Ελληνορωμαϊκή Μουσική» παρουσιάζεται η ερμηνεία του ερευνητή μουσικού και ψάλτη Ευαγγέλου Σολδάτου για την μουσική της Ρωμιοσύνης. Η θεματολογία αφορά κυρίως την ψαλτική τέχνη, την ορθή αντιστοίχιση με την αρχαία αρμονική και σημαντικές παραμέτρους οι οποίες δεν περιγράφονται από τα θεωρητικά που ακολούθησαν την Μεταρρύθμιση των τριών Διδασκάλων. Τέτοιες παράμετροι είναι η Διπλοπαραλλαγή, ο ρόλος του δια τριών συστήματος, ο τρόπος παραγωγής των διαστημάτων και η αιτιολογία του μεγέθους τους, η παραδοσιακή ερμηνεία των αχρόνων και εγχρόνων υποστάσεων, η διαίρεση του χρόνου, ο τριαδικός-διπλός χρόνος.

Συνεισφορά-Donation

Καλέστε μέσω Skype

Βρείτε μας στο Facebook:

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Psaltologion (Ψαλτολόγιον)