Translate

Ο Τροχός του Κουκουζέλη

Ο Τροχός του Κουκουζέλη
"Ο κοπιάσας εν τούτω μάλλον ωφεληθήσεται". Στον τροχό του Ιωάννη Παπαδόπουυλου Κουκουζέλη(14ος αι.) παρουσιάζεται ο τρόπος που κινούνται οι ήχοι αλλά και πως μπλέκονται-αλληλοπροσαρμόζονται μεταξύ τους στις ίδιες χορδές στο πεντάχορδο σύστημα των πέντε ομόκεντρων κύκλων. Έτσι από τους τέσσερις ήχους και τους τέσσερις πλαγίους, βάσει των συμφωνιών τετραχόρδου και πενταχόρδου, παράγονται πολλοί συνδυασμοί και χρόες

e-Μονόχορδο

e-Μονόχορδο
Πρόγραμμα για την παρουσίαση και αναπαραγωγή των διαστημάτων της Ελληνορωμαϊκής μουσικής.
Από το Blogger.
Τρίτη, 4 Ιουνίου 2013

Ο απλός και ο άλογος διπλός-τριαδικός χρόνος στην εκκλησιαστική μουσική

«Ο απλός και ο άλογος διπλός-τριαδικός χρόνος στην εκκλησιαστική μουσική»
Ιερά σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος-Ίδρυμα Βυζαντινής Μουσικολογίας  Διεθνές Συνέδριο Μουσικολογικό και Ψαλτικό Αθήνα- Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός  8-11Δεκεμβρίου  2009

Όταν λέμε χρόνο στην ψαλτική δεν εννοούμε ούτε τον ρυθμό ούτε την χρονική αγωγή. Εννοούμε την τέχνη να διαιρείς τον χρόνο και βάσει αυτής της διαίρεσης να ερμηνεύεις την ποιότητα της μελωδίας.
Η παραδοσιακή διαίρεση του χρόνου είναι οι  δύο διαδοχικοί χρόνοι να μην εκτελούνται μόνο ισόχρονα αλλά  πότε ο πρώτος χρόνος να είναι κατά τι μεγαλύτερος από τον δεύτερο οπότε έχουμε τον λεγόμενο διπλό χρόνο ή τριαδικό χρόνο, άλλογο κατά τους αρχαίους ή υποσκάζων κατά τους  ψάλτες, ώστε να μοιάζει ο δίσημος με τρίσημο χωρίς όμως να είναι τρίσημος. Η τέχνη της διαίρεσης του χρόνου έχει στόχο τα εκκλησιαστικά μέλη να είναι μεν έγχρονα αλλά όχι έρρυθμα και χορευτικά .

Διαβάστε την ανακοίνωση:



6 σχόλια:

  1. Καλημέρα!
    Μήπως γίνεται να μου στείλετε το ηχητικό Τω την άβατον, όπου ψέλνει ο Στυλιανός Τσολακίδης (αναφέρεται στο τέλος της εργασίας);
    Ευχαριστώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα το ανεβάσω και όσα ηχητικά χρειάζεται. Πολύ καλό παράδειγμα τριαδικού αλόγου χρόνου είναι και το "Και ευλογημένος" από τον π.Νικόλαο Μαυρόπουλο, θα το βρείς στην ενότητα Ηχογραφήσεις.
      Ευχαριστώ για την συμμετοχή

      Διαγραφή
  2. Κατ'αρχάς, ευχαριστώ για την απάντηση!
    Το έχω το Και ευλογημένος από τον π.Νικόλαο, όπως και από άλλους παραδοσιακούς ψάλτες (Τσολακίδη, Πρίγγο, Σφήκα), αν και δεν ξέρω πόση ευκολία παρουσιάζουν για την καταμέτρηση του χρόνου (ειδικά του Τσολακίδη είναι δύσκολο!! όλο χάνομαι...) από ανθρώπους σαν κι εμένα (που έχουν ιδέα για 1-2 πράγματα αλλά ποτέ δεν διδάχθηκαν το χρόνο από κάποιον που ξέρει).
    Υποχρέωσή μου να βοηθάω προσπάθειες που αξίζουν!
    Να 'στε καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Euangele, CHAIRE!
    POLY horaio to keimeno sou, DEN to eicha hyp'opsin.

    Akousa kai to "makarios anir" opou epsalles kata ton "emphyto diploun chronon" opou kategrapse kai o palaios domestichos pros exigisin tis SOSTIS ekteleseos tis nea graphis.

    to os anothi keimenon sou einai KATATOPISTIKON, kai EXAKRIBONEI alitheies dia mesou mousikologikon pigon opou eches CHRONIA spoudasei.

    EUGE SOU, Euagele. Dia hola.

    EISAI MESA, kai mas ta exigeis kala.

    Kali synecheia.

    Me ektimisi dia tin SIMANTIKOTATIN prosphoran sou,

    Georgios K. MICHALAKIS
    psaltis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το κάτω παράδειγμα τριαδικού χρόνου ανέβηκε στο forum Ψαλτολόγιον από τον Ιωάννη Μπουλμπουτζή http://analogion.com/forum/showthread.php?t=34556

    Θρασύβουλος Στανίτσας - Κράτημα εκ του «Δούλοι Κύριον» (πλ. α'), Πέτρου Πελοποννησίου https://youtu.be/mDEOuSETyao

    Τα κρατήματα σε γενικές γραμμές έτσι ψαλλόντουσαν. Τα σημάδια χρόνου όπως το γράμμα "χ" με το γοργό από πάνω ή αλλού το ημίαργο χρησιμοποιήθηκαν στις νεότερες εκδόσεις των κλασικών μαθημάτων για να δείξουν ότι ψάλλονται σε τριαδικό.
    Πολλές χορωδίες όμως το εκλαμβάνουν σαν ένδειξης αλλαγής χρονικής αγωγής και αλλάζουν το tempo σαν να τους έχουν βάλει νέφτι και τα ψάλλουν ισόχρονα όλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η Σοφωτάτη Παραλλαγή Ιωάννη Πλουσιαδηνού

Η Σοφωτάτη Παραλλαγή  Ιωάννη Πλουσιαδηνού
Η Σοφωτάτη Παραλλαγή του Ιωάννη Πλουσιαδηνού(15ος αι.) είναι ο χάρτης της μουσικής μας. Περιγράφεται πως το δια τεσσάρων σύστημα συγκαθορίζει με το δια πέντε τις ονομασίες και την ποιότητα των ήχων κατά την διπλοπαραλλαγή, πως οι συμφωνίες καθορίζουν τα διαστήματα

Κανόνιο Ε.Σολδάτου Παραλλαγής

Κανόνιο Ε.Σολδάτου Παραλλαγής
Στο κανόνιο αυτό φαίνεται ο τρόπος που έλκονται και αλλάζουν θέση οι κινούμενοι φθόγγοι και πως παραλλάσσονται σε άλλους ήχους με συνδυασμό του τροχού(πενταχόρδου) και του τετραχόρδου

Περιγραφή ιστολογίου:

Στον ιστοχώρο «Ελληνορωμαϊκή Μουσική» παρουσιάζεται η ερμηνεία του ερευνητή μουσικού και ψάλτη Ευαγγέλου Σολδάτου για την μουσική της Ρωμιοσύνης. Η θεματολογία αφορά κυρίως την ψαλτική τέχνη, την ορθή αντιστοίχιση με την αρχαία αρμονική και σημαντικές παραμέτρους οι οποίες δεν περιγράφονται από τα θεωρητικά που ακολούθησαν την Μεταρρύθμιση των τριών Διδασκάλων. Τέτοιες παράμετροι είναι η Διπλοπαραλλαγή, ο ρόλος του δια τριών συστήματος, ο τρόπος παραγωγής των διαστημάτων και η αιτιολογία του μεγέθους τους, η παραδοσιακή ερμηνεία των αχρόνων και εγχρόνων υποστάσεων, η διαίρεση του χρόνου, ο τριαδικός-διπλός χρόνος.

Συνεισφορά-Donation

Καλέστε μέσω Skype

Βρείτε μας στο Facebook:

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Psaltologion (Ψαλτολόγιον)