Translate

Ο Τροχός του Κουκουζέλη

Ο Τροχός του Κουκουζέλη
"Ο κοπιάσας εν τούτω μάλλον ωφεληθήσεται". Στον τροχό του Ιωάννη Παπαδόπουυλου Κουκουζέλη(14ος αι.) παρουσιάζεται ο τρόπος που κινούνται οι ήχοι αλλά και πως μπλέκονται-αλληλοπροσαρμόζονται μεταξύ τους στις ίδιες χορδές στο πεντάχορδο σύστημα των πέντε ομόκεντρων κύκλων. Έτσι από τους τέσσερις ήχους και τους τέσσερις πλαγίους, βάσει των συμφωνιών τετραχόρδου και πενταχόρδου, παράγονται πολλοί συνδυασμοί και χρόες

e-Μονόχορδο

e-Μονόχορδο
Πρόγραμμα για την παρουσίαση και αναπαραγωγή των διαστημάτων της Ελληνορωμαϊκής μουσικής.
Από το Blogger.
Σάββατο, 8 Μαρτίου 2014

Το Ερωτοπήγαδο (Καφέ Ρετρό - Δ.Ε. Σολδάτου)


Η μουσική μας, όπως και όλες οι παραδοσιακές παλιές αξίες του τρόπου ζωής της πατρίδας μας βρίσκονται σε δύσκολη καμπή. Αν δεν αγκαλιάσουμε και διασώσουμε ό,τι έχει μείνει ζωντανό κινδυνεύουμε να το χάσουμε μια για πάντα.
Αυτό το ποίημα από την συλλογή "Καφέ Ρετρό" του Δημήτρη Σολδάτου δείχνει  πως η σύγχρονη ζωή περιφρόνησε παλιές αξίες και χάσαμε την επαφή με την παράδοση μας, πως πολλά παραδοσιακά πράγματα πέθαναν από αμέλεια και αδιαφορία. Η κατοπινή προσπάθεια μας να τα επαναφέρουμε στην ζωή φαίνεται μάταια  καθώς αυτά έχουν ήδη ξεψυχήσει. Το μόνο που πετυχαίνουμε είναι να τα αναπαράγουμε χωρίς αυτά να είναι πλέον αυθεντικό κομμάτι της ζωής μας, δεν είναι πλέον παραδοσιακά, είναι Ρετρό...




ΤΟ ΕΡΩΤΟΠΗΓΑΔΟ

Το Νιχωρίτικο πηγάδι
που στέκει μες στην αντηλιά,
μια ιστορία έχει παλιά.
Εδώ ποτίζαν πρωί-βράδυ
τα ζωντανά κρύο νερό
-- μία φορά κι έναν καιρό --
άντρες που φύγαν από χρόνια.
Έρχονταν κι όμορφες κοπέλες
με στήθια άσπρα σαν τα χιόνια,
για να γεμίσουν τις βαρέλες...

Στο Νιχωρίτικο πηγάδι
αν μόλις πέσει το σκοτάδι
ακούσεις δροσερές φωνές,
μην πεις πως είναι αληθινές.
Αν δεις τα δέντρα να σαλεύουν
και τα κλαδιά τους μοιάζουν χέρια,
νεράιδες θα ᾿ναι που χορεύουν
πάνω απ' την γη -- κάτω απ' τ' αστέρια!
Κι αν στο πεζούλι αντικρίσεις
σκιές ανθρώπων καθισμένων,
κάν' το σταυρό σου, μην μιλήσεις --
είν' οι ψυχές των πεθαμένων!

Το Νιχωρίτικο πηγάδι
δεν έχει πια νερό στην στέρνα, 
μοιάζει καντήλι δίχως λάδι,
μα ξένε, με ευλάβεια πέρνα
μπροστά απ' τις πέτρες τις φθαρμένες,
γιατί παντού, απ' άκρη σ' άκρη,
όλες τις άγιασε το δάκρυ
από καρδιές ερωτευμένες.

Στο Νιχωρίτικο πηγάδι
ο μύθος πλέκει το υφάδι
με του αέρα την βοή
και τ' αγριάγκαθα -- βελόνια! --
τρυπούν τα δάχτυλα απ' τα χρόνια.
Κεντήστρα σύγχρονη ζωή,
ντροπή σου, που έκανες ρημάδι
το Νιχωρίτικο πηγάδι!

Δημήτρης Ε. Σολδάτος
Απ' το βιβλίο: Καφέ Ρετρό

Απαγγελία: Φωτεινή Χαραλαμπίδου
Απ' την παρουσίαση του βιβλίου
στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Λευκαδίων
στις 16 Δεκεμβρίου 2006

Διαβάστε όλη την συλλογή "Καφέ Ρετρό":

πηγή: dimsol.blogspot.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Σοφωτάτη Παραλλαγή Ιωάννη Πλουσιαδηνού

Η Σοφωτάτη Παραλλαγή  Ιωάννη Πλουσιαδηνού
Η Σοφωτάτη Παραλλαγή του Ιωάννη Πλουσιαδηνού(15ος αι.) είναι ο χάρτης της μουσικής μας. Περιγράφεται πως το δια τεσσάρων σύστημα συγκαθορίζει με το δια πέντε τις ονομασίες και την ποιότητα των ήχων κατά την διπλοπαραλλαγή, πως οι συμφωνίες καθορίζουν τα διαστήματα

Κανόνιο Ε.Σολδάτου Παραλλαγής

Κανόνιο Ε.Σολδάτου Παραλλαγής
Στο κανόνιο αυτό φαίνεται ο τρόπος που έλκονται και αλλάζουν θέση οι κινούμενοι φθόγγοι και πως παραλλάσσονται σε άλλους ήχους με συνδυασμό του τροχού(πενταχόρδου) και του τετραχόρδου

Περιγραφή ιστολογίου:

Στον ιστοχώρο «Ελληνορωμαϊκή Μουσική» παρουσιάζεται η ερμηνεία του ερευνητή μουσικού και ψάλτη Ευαγγέλου Σολδάτου για την μουσική της Ρωμιοσύνης. Η θεματολογία αφορά κυρίως την ψαλτική τέχνη, την ορθή αντιστοίχιση με την αρχαία αρμονική και σημαντικές παραμέτρους οι οποίες δεν περιγράφονται από τα θεωρητικά που ακολούθησαν την Μεταρρύθμιση των τριών Διδασκάλων. Τέτοιες παράμετροι είναι η Διπλοπαραλλαγή, ο ρόλος του δια τριών συστήματος, ο τρόπος παραγωγής των διαστημάτων και η αιτιολογία του μεγέθους τους, η παραδοσιακή ερμηνεία των αχρόνων και εγχρόνων υποστάσεων, η διαίρεση του χρόνου, ο τριαδικός-διπλός χρόνος.

Συνεισφορά-Donation

Καλέστε μέσω Skype

Βρείτε μας στο Facebook:

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Psaltologion (Ψαλτολόγιον)