Translate

Ο Τροχός του Κουκουζέλη

Ο Τροχός του Κουκουζέλη
"Ο κοπιάσας εν τούτω μάλλον ωφεληθήσεται". Στον τροχό του Ιωάννη Παπαδόπουυλου Κουκουζέλη(14ος αι.) παρουσιάζεται ο τρόπος που κινούνται οι ήχοι αλλά και πως μπλέκονται-αλληλοπροσαρμόζονται μεταξύ τους στις ίδιες χορδές στο πεντάχορδο σύστημα των πέντε ομόκεντρων κύκλων. Έτσι από τους τέσσερις ήχους και τους τέσσερις πλαγίους, βάσει των συμφωνιών τετραχόρδου και πενταχόρδου, παράγονται πολλοί συνδυασμοί και χρόες

e-Μονόχορδο

e-Μονόχορδο
Πρόγραμμα για την παρουσίαση και αναπαραγωγή των διαστημάτων της Ελληνορωμαϊκής μουσικής.
Από το Blogger.

Αναρτήσεις ΟΦΕΛΠ

Τετάρτη, 8 Αυγούστου 2018

Αθανασίου Καραμάνη - Περί Γενών και ήχων των αρχαίων και των βυζαντινών

"Αθανασίου Καραμάνη - Περί Γενών και ήχων ήτοι Τρόπων των αρχαίων και των βυζαντινών και η θεωρητική "παρασπονδία" του Αρχιμανδρίτου Χρυσάνθου του εκ Μαδύτων, Θεσσαλονίκη Ιούλιος 1994"

Στο δοκίμιο του αυτό ο άρχων πρωτοψάλτης της Αγιωτάτης αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως Αθανάσιος Καραμάνης φωτίζει την ρίζα και την αιτία του σοβαρού αρμονικού προβλήματος που ταλαιπωρεί  τον ψαλτικό αλλά και γενικά τον κόσμο της Ρωμαίικης-Ελληνικής μουσικής τα τελευταία 200 χρόνια. Ως φορέας της γνήσιας ψαλτικής μας κληρονομιάς όπως και πολλοί διαπρεπείς πρωτοψάλτες του 20ου αιώνα αλλά και συνάμα παρατηρητικός και ερευνητής σε βάθος της μουσικής εκφράζει καίριες και τολμηρές διαπιστώσεις για την πραγματική αλήθεια της μουσικής μας παράδοσης. Η θεωρία της μουσικής μας τα τελευταία 200 χρόνια έχει παραποιηθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε με τον καιρό η παράδοση ατονεί εξ αιτίας της πλάνης των θεωρητικών του 19ου αιώνα. Η εργασία αυτή του Αθανασίου Καραμάνη ήταν ελατήριο ωφέλιμο για την ενδελεχή έρευνά μου επί του θέματος τα τελευταία χρόνια. Όντως η αρμονική θεωρία  της μουσικής που ταιριάζει στην διασωθείσα παράδοση δεν έχει αλλάξει από τους αρχαίους χρόνους μέχρι σήμερα. Όπως παρατηρεί κι ο δάσκαλος Καραμάνης η βασική αρμονική είναι όπως την όρισε ο Πυθαγόρας και όλα τα διαστήματα είναι αποτέλεσμα κίνησης- έλξεων των ήχων. Περισσότερα για το πως εφαρμόζεται η αρχαία αρμονική και πως γίνεται η παραλλαγή των ήχων σύμφωνα με την έρευνα του γράφοντος  στηριγμένος σε πολλά από τα στοιχεία που παραθέτει και αναλύει ο Αθανάσιος Καραμάνης θα βρείτε στο παρόν blog.
Σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχα με τον  υπεύθυνο των εκδόσεων των βιβλίων του Καραμάνη, Ελευθέριο Καραμάνη, εγγονό του αειμνήστου πρωτοψάλτου και διδασκάλου με ενημέρωσε ότι είναι υπό έκδοση ολοκληρωμένο θεωρητικό του διδασκάλου. Ευχόμαστε να δει γρήγορα το φως της δημοσιότητας και να βοηθήσει περαιτέρω στην αποκατάσταση της μουσικής αλήθειας.  Ευχαριστώ τον κ. Γεώργιο Παπαδόπουλο για την ταχυδρομική αποστολή του παρόντος  και τον κ. Ελευθέριο Καραμάνη για την άδεια δημοσίευσης.  

Ευάγγελος Σολδάτος
Ερευνητής της ψαλτικής τέχνης, αναλυτής-προγραμματιστής.

[σχετική συζήτηση στο φόρουμ "Ψαλτολόγιον" εδώ]

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Σοφωτάτη Παραλλαγή Ιωάννη Πλουσιαδηνού

Η Σοφωτάτη Παραλλαγή  Ιωάννη Πλουσιαδηνού
Η Σοφωτάτη Παραλλαγή του Ιωάννη Πλουσιαδηνού(15ος αι.) είναι ο χάρτης της μουσικής μας. Περιγράφεται πως το δια τεσσάρων σύστημα συγκαθορίζει με το δια πέντε τις ονομασίες και την ποιότητα των ήχων κατά την διπλοπαραλλαγή, πως οι συμφωνίες καθορίζουν τα διαστήματα

Κανόνιο Ε.Σολδάτου Παραλλαγής

Κανόνιο Ε.Σολδάτου Παραλλαγής
Στο κανόνιο αυτό φαίνεται ο τρόπος που έλκονται και αλλάζουν θέση οι κινούμενοι φθόγγοι και πως παραλλάσσονται σε άλλους ήχους με συνδυασμό του τροχού(πενταχόρδου) και του τετραχόρδου

Περιγραφή ιστολογίου:

Στον ιστοχώρο «Ελληνορωμαϊκή Μουσική» παρουσιάζεται η ερμηνεία του ερευνητή μουσικού και ψάλτη Ευαγγέλου Σολδάτου για την μουσική της Ρωμιοσύνης. Η θεματολογία αφορά κυρίως την ψαλτική τέχνη, την ορθή αντιστοίχιση με την αρχαία αρμονική και σημαντικές παραμέτρους οι οποίες δεν περιγράφονται από τα θεωρητικά που ακολούθησαν την Μεταρρύθμιση των τριών Διδασκάλων. Τέτοιες παράμετροι είναι η Διπλοπαραλλαγή, ο ρόλος του δια τριών συστήματος, ο τρόπος παραγωγής των διαστημάτων και η αιτιολογία του μεγέθους τους, η παραδοσιακή ερμηνεία των αχρόνων και εγχρόνων υποστάσεων, η διαίρεση του χρόνου, ο τριαδικός-διπλός χρόνος.

Συνεισφορά-Donation

Καλέστε μέσω Skype

Βρείτε μας στο Facebook:

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Psaltologion (Ψαλτολόγιον)