Pages

Τρίτη 4 Ιουνίου 2013

Η Σοφωτάτη παραλλαγή του Ιωάννη Πλουσιαδηνού, ερμηνεία μέσα από την προφορική παράδοση

«Η Σοφωτάτη παραλλαγή του Ιωάννη Πλουσιαδηνού, ερμηνεία μέσα από την προφορική παράδοση»
Ιερά σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος-Ίδρυμα Βυζαντινής Μουσικολογίας
Ε' Διεθνές Συνέδριο Μουσικολογικό και Ψαλτικό, 15 Δεκεμβρίου 2012 Πανεπιστήμιο Αθηνών- Ἀμφιθέατρο «Ἰωάννης Δρακόπουλος»

 Αυτή η παρουσίαση είναι συμπληρωματική της παρουσίασης στην Παιανία τον Νοέμβριο του 2011 και πιο πολύ επεξηγηματική μέσα από ηχητικά παραδείγματα.
Παρουσιάζονται οι τέσσερις οίκοι των ήχων της Σοφωτάτης Παραλλαγής και πως μεταβάλλονται τα διαστήματα τους. Δανείζονται ποιότητα μελωδίας από τους ήχους της τριφωνίας τους επί το βαρύ αλλά και το οξύ όπως προβλέπει και ο κανόνας ότι «πάσα τριφωνία τον εαυτόν ήχο ποιεί». Μέσα από μουσικά παραδείγματα παραδοσιακών ψαλτών φαίνεται πως το δια τεσσάρων σύστημα επηρεάζει τα διαστήματα της παραλλαγής του τροχού και αλλάζει την ποιότητα της μελωδίας στους ήχους. Χαρακτηριστικά παραδείγματα:
 Θρασιβούλου Στανίτσα το τροπάριο «Επεφάνης σήμερον» σε μέσο του τετάρτου (λέγετος) ο οποίος αν και δεύτερος κατά την παραλλαγή ψάλλεται με ποιότητα πλαγίου του πρώτου,
Χρυσάνθου Θεοδοσόπουλου ο κανόνας «Χαίροις Άνασσα» σε λέγετο, ο οποίος λέγετος ψάλλεται διατηρόντας την ίδια Τρίτη του προηγηθέντος κανόνα του βαρέως «Μη της φθοράς»
Δείτε το βίντεο της παρουσίασης:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου