Pages

Τρίτη 4 Ιουνίου 2013

Ο απλός και ο άλογος διπλός-τριαδικός χρόνος στην εκκλησιαστική μουσική

«Ο απλός και ο άλογος διπλός-τριαδικός χρόνος στην εκκλησιαστική μουσική»
Ιερά σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος-Ίδρυμα Βυζαντινής Μουσικολογίας  Διεθνές Συνέδριο Μουσικολογικό και Ψαλτικό Αθήνα- Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός  8-11Δεκεμβρίου  2009

Όταν λέμε χρόνο στην ψαλτική δεν εννοούμε ούτε τον ρυθμό ούτε την χρονική αγωγή. Εννοούμε την τέχνη να διαιρείς τον χρόνο και βάσει αυτής της διαίρεσης να ερμηνεύεις την ποιότητα της μελωδίας.
Η παραδοσιακή διαίρεση του χρόνου είναι οι  δύο διαδοχικοί χρόνοι να μην εκτελούνται μόνο ισόχρονα αλλά  πότε ο πρώτος χρόνος να είναι κατά τι μεγαλύτερος από τον δεύτερο οπότε έχουμε τον λεγόμενο διπλό χρόνο ή τριαδικό χρόνο, άλλογο κατά τους αρχαίους ή υποσκάζων κατά τους  ψάλτες, ώστε να μοιάζει ο δίσημος με τρίσημο χωρίς όμως να είναι τρίσημος. Η τέχνη της διαίρεσης του χρόνου έχει στόχο τα εκκλησιαστικά μέλη να είναι μεν έγχρονα αλλά όχι έρρυθμα και χορευτικά .
Κατεβάστε την ανακοίνωση σε μορφή pdf εδώ 
Διαβάστε την ανακοίνωση :



6 σχόλια:

  1. Καλημέρα!
    Μήπως γίνεται να μου στείλετε το ηχητικό Τω την άβατον, όπου ψέλνει ο Στυλιανός Τσολακίδης (αναφέρεται στο τέλος της εργασίας);
    Ευχαριστώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα το ανεβάσω και όσα ηχητικά χρειάζεται. Πολύ καλό παράδειγμα τριαδικού αλόγου χρόνου είναι και το "Και ευλογημένος" από τον π.Νικόλαο Μαυρόπουλο, θα το βρείς στην ενότητα Ηχογραφήσεις.
      Ευχαριστώ για την συμμετοχή

      Διαγραφή
  2. Κατ'αρχάς, ευχαριστώ για την απάντηση!
    Το έχω το Και ευλογημένος από τον π.Νικόλαο, όπως και από άλλους παραδοσιακούς ψάλτες (Τσολακίδη, Πρίγγο, Σφήκα), αν και δεν ξέρω πόση ευκολία παρουσιάζουν για την καταμέτρηση του χρόνου (ειδικά του Τσολακίδη είναι δύσκολο!! όλο χάνομαι...) από ανθρώπους σαν κι εμένα (που έχουν ιδέα για 1-2 πράγματα αλλά ποτέ δεν διδάχθηκαν το χρόνο από κάποιον που ξέρει).
    Υποχρέωσή μου να βοηθάω προσπάθειες που αξίζουν!
    Να 'στε καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Euangele, CHAIRE!
    POLY horaio to keimeno sou, DEN to eicha hyp'opsin.

    Akousa kai to "makarios anir" opou epsalles kata ton "emphyto diploun chronon" opou kategrapse kai o palaios domestichos pros exigisin tis SOSTIS ekteleseos tis nea graphis.

    to os anothi keimenon sou einai KATATOPISTIKON, kai EXAKRIBONEI alitheies dia mesou mousikologikon pigon opou eches CHRONIA spoudasei.

    EUGE SOU, Euagele. Dia hola.

    EISAI MESA, kai mas ta exigeis kala.

    Kali synecheia.

    Me ektimisi dia tin SIMANTIKOTATIN prosphoran sou,

    Georgios K. MICHALAKIS
    psaltis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το κάτω παράδειγμα τριαδικού χρόνου ανέβηκε στο forum Ψαλτολόγιον από τον Ιωάννη Μπουλμπουτζή http://analogion.com/forum/showthread.php?t=34556

    Θρασύβουλος Στανίτσας - Κράτημα εκ του «Δούλοι Κύριον» (πλ. α'), Πέτρου Πελοποννησίου https://youtu.be/mDEOuSETyao

    Τα κρατήματα σε γενικές γραμμές έτσι ψαλλόντουσαν. Τα σημάδια χρόνου όπως το γράμμα "χ" με το γοργό από πάνω ή αλλού το ημίαργο χρησιμοποιήθηκαν στις νεότερες εκδόσεις των κλασικών μαθημάτων για να δείξουν ότι ψάλλονται σε τριαδικό.
    Πολλές χορωδίες όμως το εκλαμβάνουν σαν ένδειξης αλλαγής χρονικής αγωγής και αλλάζουν το tempo σαν να τους έχουν βάλει νέφτι και τα ψάλλουν ισόχρονα όλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή