Translate
Ο Τροχός του Κουκουζέλη

"Ο κοπιάσας εν τούτω μάλλον ωφεληθήσεται". Στον τροχό του Ιωάννη Παπαδόπουυλου Κουκουζέλη(14ος αι.) παρουσιάζεται ο τρόπος που κινούνται οι ήχοι αλλά και πως μπλέκονται-αλληλοπροσαρμόζονται μεταξύ τους στις ίδιες χορδές στο πεντάχορδο σύστημα των πέντε ομόκεντρων κύκλων. Έτσι από τους τέσσερις ήχους και τους τέσσερις πλαγίους, βάσει των συμφωνιών τετραχόρδου και πενταχόρδου, παράγονται πολλοί συνδυασμοί και χρόες
Κατηγορίες
- Ανακοινώσεις (2)
- δια τριών σύστημα (4)
- Διπλοπαραλλαγή (8)
- Εκπομπές (2)
- Έντυπα (1)
- Ηχογραφήσεις (4)
- Νησιώτικα (1)
- Ποίηση (1)
- Σοφωτάτη Παραλλαγή (7)
- Χρόνος (2)
- e-Μονόχορδο (1)
Σύνδεσμοι σχετικοί με Ψαλτική
- American Society of Byzantine Music and Hymnology
- analogion.com
- analogion.gr
- cmkon.org
- graeca.mrezha.net
- ieropsaltis.com
- nektarios.gr
- Εκκλησιαστικά Παράλληλα
- Εφαρμογή παραλλαγής Παναγιώτη Κατσούλη
- Ι.Β.Μ.
- Ι.Μ.Γ.Α.Π
- Ι.Μ.Πειραιώς
- ΟΦΕΛΠ
- Οικ. Πατριαρχείο
- Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ιεροψαλτών
- Ραδιόφωνο Πειραϊκής Εκκλησίας
- Τρίκκης Μελωδοί
- Ψαλμωδία
- Ψαλτήρι
- συμβολή
Σύνδεσμοι γενικού ενδιαφέροντος
Αναρτήσεις ΟΦΕΛΠ
-
ΠΠΝ - Εορτή Αγίας Ευφημίας - Χερουβικόν ήχος πλ.Δ. (Ερμ.Παν.Νεοχωρίτης)Πριν από 5 χρόνια
Κλειδοκύμβαλο
Ν Νη-Λιχανός Υπάτων Μαλακού διατόνου(Φρύγιο, minore, φθ. σε Ραστ)
Π Πα-Υπάτη Μέσων (Δώριο-Πρώτος-Ντουγκιάχ-Ουσάκ)
β Βου-Παρυπάτη Μέσων (Υπολύδιο, Σεγκιάχ)
Γ Γα Λιχανός Μέσων Μαλακού διατόνου(Υποφρύγιο, τζαργκιάχ).
D Δι Μέση (υποδώριο, νεβά, φθ. πουσελίκ-minore)
Κ Κε Υπάτη Υπάτων-Παράμεση(Μιξολύδιο, Χουσεϊνί)
ζ Ζω Παρυπάτη Υπάτων-παρυπάτη διαζευγμένων, Αράκ, Μπεστενκιάρ, φθ. Πειραιώτικος
Επεξήγηση λοιπών πλήκτρων:
z= Βαρύς "εναρμόνιος"-"Ατζέμ Ασιράν", ζ=βαρύς "διατονικός"-"Μπεστενγκιάρ",Ζ=Φθορικός σε πλβ-"Φεραχνάκ"
n= Νη-Λιχανός Υπάτων Συντόνου διατόνου
β= φυσικός λέγετος(βαρύς)-κύριος β, Β= πλβ λέγετος (πλάγίου Τετάρτου)
G= Γα συντόνου διατόνου[ο Γα# του τετραφώνου βαρέος], Γ= Γα μαλακού διατόνου, γ= Γα τονιαίου χρώματος(τριημιτόνιο από την Μέση χορδή D ή υπερμείζων κάτω από τον Δ του πλδ)
Δ=Φθορικός δ (τετρ/φνος πλάγιος δ, άγια παπαδικής), D τέταρτος-τρίφωνος πρώτος
κ= νενενώ, Κ=Πρώτος
π=φθειρόμμενος πρώτος-νενανώ άνω Πα
Στο άνω Κλειδοκύμβαλο(λειτουργεί σε περιβάλλον MS Windows) μπορείτε να αναπαράγετε τα διαστήματα της μαλακής χρόας του διατονικού γένους -κατά Αριστόξενο(Π 6-9-15 D)- του τελείου μείζονος συστήματος(βλ.πρώτη εικόνα) καθώς και των πλαγίων ήχων όπως προκύπτουν βάσει των κατά σύστημα μεταβολών(βλ δεύτερη εικόνα).
Βασικός κανόνας των μεταβολών: "Πάσα τριφωνία τον εαυτόν ήχον ποιεί" Σε κάθε τριφωνία, απ' όπου κι αν βρίσκεσαι βρίσκεις τον αυτό ήχο, ο οποίος είναι πάντα σε συμφωνία με τον αρχικό
Ανάλυση της πράξης της μουσικής και του τρόπου αντιστοίχισης με την Θεωρία στο μενού Θεωρητικά ζητήματα
Δείτε και το άρθρο "Αιώνας αφανισμού του μαλακού διατόνου ο 21ος αι. -μη γένοιτο-, μέσα από το πρίσμα του Πλουτάρχου."
Η Σοφωτάτη Παραλλαγή Ιωάννη Πλουσιαδηνού
Περιγραφή ιστολογίου:
Καλέστε μέσω Skype
Αρχειοθήκη ιστολογίου
Psaltologion (Ψαλτολόγιον)
- άγνωστο άλμπουμ - Παναγιώτου Καλαμπάκα - 3/31/2025
- Τη υπερμάχω - 3/31/2025
- 06. Ακολουθία Οσίας Σοφίας Κλεισούρας - 3/31/2025
- Πωλούνται βιβλία - 3/30/2025
- Προβληματισμοί για τη σημερινή λειτουργική πραγματικότητα από τη σκοπιά του ιεροψάλτη (εισήγηση Κ. Μπουσδέκη, Πολεμικό Μουσείο Αθηνών, 11/6/2023) - 3/31/2025
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου